På jakt efter nya vägar

Igår kom det ett skyfall. Himlen tycktes öppna sig över COOP:s parkering vid Stenby. Själv stod jag någorlunda torr och säker under det utskjutande taket vid cykelställen. Jag hade precis återvänt hemåt efter ännu en upptäcktsfärd på småvägarna norr om Västerås och jag var, trots ett tillfälligt Strava-haveri, rätt nöjd.

Efter jobbet hade jag satt fart mot Tillberga och Hedensbergs herrgård via Tillberga kyrkbacke och över järnvägsövergången nedanför. Från Hedensberg cyklade jag en kortare sträcka åt väster och kunde, efter ännu en järnvägsövergång, svänga av åt vänster vid en skylt med texten "Skogsängen".

Därifrån ledde en smal och rätt stenig grusväg förbi några bostadshus och vidare in  i ett skogsområde, där vägen efter Sommarängen övergick till att bli en skogsväg med tydliga hjulspår och ett gräsbevuxet mittparti. Runt vägen stod skogen i tilltagande höstskrud, gula löv och rodnande under en grå himmel över en smal vägslinga som från utgångspunkten är 5-6 km om jag mätt rätt på kartan.

Skogsvägen bjöd på rolig och efter omständigheterna rätt snabb cykling med många svängar, stigningar gupp och utspridda men inte alltför många stenar. Jag kom till sist ut på en större grusväg som fortsatt i nord-sydlig riktning. Norröver borde jag kunna nå Labacken och därbortom Ransta by och Ransta. Från Ransta skulle man antingen kunna fortsätta på asfalt mot Sala eller mot Sevalla och Tortuna på grus.

Jag valde dock att styra söderut, först på grusvägen och senare på asfalt ned mot Sevalla och tillbaka mot Hedensberg, Tillberga  och Stenby, där regnet strax började hälla ned.

Just nu letar jag efter nya spännande vägar med annat underlag än asfalt och det har dykt upp en del. Jag studerar kartor och blindtestar en del sidovägar. Det som dock är extra kul är att hitta längre sammanhängande rutter, gärna mellan städer och orter i närområdet. Det blir mer av det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik

Nya cyklar, senhöstcykling och omvägspendling

Gravelbike nästa?