Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik

Även om det är november så går det utmärkt att göra upptäcktsfärder på cykel. Gav mig iväg mot Irsta och tog av på en grusväg inte långt ifrån Klinta  IP. Den var rejält stenig och motvinden var tuff.

Därefter hittade jag in på en skogsväg, en stenig och grovhuggen en, som slutade i en återvändsgränd i en glänta. Jag fick vända och kom på slingrande stigar till sist till Gäddeholm, varifrån jag till sist tog mig till Östermälarstrand och Öhrmans konditori. Jag var rätt lerig när jag kom fram men det är väl kanske så det ska vara?

Turen var utan tvekan rolig men gick sakta till följd av motvind, återvändsvägar och ett slitigt och klibbigt väglag. Om man får tro cykeldatorn höll jag den rätt blygsamma snitthastigheten 21,2 km/h. Strava visar en något lägre vilket delvis kan förklaras med att jag glömde att pausa när jag stannade upp. Det är långsammare än jag egentligen vill vara, men det är kanske ändå inte huvudsaken med turer som den här, att de går fort.

 Vädret skiftade mellan jämngrå och molnig tristess till vackert solsken genom molnen ned på ett allt mer avlövat men vackert höstlandskap. 

Jag mötte några få andra cyklister, en på mountainbike och så två äldre herrar på klassiska modeller, men dem mötte jag först på den lätta grusvägen mellan Gäddeholm och Västerås längs med Björnön.  

På vägen lyssnade jag på musik, en kantat av J.S Bach. Det passade bra till årstiden. Mollstämt och allvarligt och så en mjuk och glimrande durslinga. Det var ibland nästan som att cykla genom själva musiken.

Att cykla bjuder ibland på oväntade erfarenheter, inte bara sådana som har med själva förflyttningen att göra, utan det kan emellanåt bjuda på en intensiv känsla av närvaro, där rörelse, andning och sinnesintryck glider samman till något större och betydligt mer ogripbart.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya cyklar, senhöstcykling och omvägspendling

Gravelbike nästa?