Vintern och att "lättpimpa" en crosshybrid

Ute täcker snö marken. Väder och nederbörd växlar dag för dag men det måste ändå konstatera att det är vinter.  Det har inte getts så många tillfällen till cykling den senaste tiden, med årstiden kommer andra saker i förgrunden.  Det blir ,est pendling till och från jobbet, en tur jag brukar förlänga från 2,3 km den närmaste vägen till 5 kilometer.  Det blir ca 10 km per dag vilket inte är mycket, men nog ändå kan kallas lätt vardagsmotion. Men fortfarande hoppas jag att det kan bli en längre tur en ledig dag med hög blå himmel, rimfrost och inte alltför mycket snö, kanske i mellandagarna om inte förr.

Tankarna kring cykling står knappast stilla. Jag kollar upp nya modeller, mest gravel bikes, inför det planerade köpet i vår, förhoppningsvis så tidigt som möjligt på året, men också en del annat rör sig i hjärnan. 

Sen i våras har jag en crosshybrid, en Marin DS 3 San Rafael, 27 växlar (Altus) och en hyfsat lätt aluminiumram. Köpet blev lyckat. Jag har kunnat ägna mig åt allsidig cykling men förstås utan några extremer.  Sittställning, geometri och hybridens vikt gör att jag förblivit en rätt långsam cyklist, även om det går att rusha på i hyfsad och njutbar fart. Med den dämpade framgaffeln är det härligt att dra fram på grusvägar och annat ojämnt underlag.  Jag ser bristerna men också fördelarna. Och visst är det så att även om ett inköp av en vassare hoj står för dörren, så vill man få ut mer av det man redan har? 

Så vad göra? Till att börja med blir det byte av kedja och kedjekassett till våren. Båda har efter mer än 300 mil räknade och säkert åtskilligt många oräknade kilometer slitits en del.  Detta hör till den service en cykel bör få. 

Något  jag tidigare skrivit om är pedaler. Jag skulle vilja kunna utnyttja energin bättre än jag gör. Plattformspedaler är en begränsning. Med kombipedaler och cykelskor skulle trampandet kunna bli mer kraftfullt, samtidigt som att jag skulle kunna cykla med sportskor om turen skulle vara av mindre pretentiöst slag.

Att förbättra cykelns möjlighet att bära last är också något jag grunnar på. Pakethållare eller andra typer av anordningar för att kunna ta med väskor undrar långfärder övervägs. Något talar dock för att jag vill behålla cykelns karaktär av sporthybrid och att det i så fall får bli någon alternativ anordning, även om de kanske har sina nackdelar.

Så går tankarna medan året fortfarande mörknar och vintern drar in men snart vänder det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik