Gravelbike nästa?

Även om jag är rätt nöjd med min nuvarande cykel, en 27 - växlad hybrid, Marin DS 3,  kan jag inte låta bli att snegla på något nytt. Den senaste veckan har jag besökt flera cykel butiker i Västerås och har provcyklat några modeller.

Vad söker jag? Den nuvarande cykeln var ett någorlunda genomtänkt val. Jag ville ha cykel som klarar av att åka på grusvägar och stigar, men som också fungerar bra på asfalt och som inte är alltför tung.  DS3 uppfyller detta i stort sett, även om den inte är den lättaste modell man kan tänka sig. Men den har fungerat mycket bra och jag är nöjd. Jag använde den i somras nör jag var ute på min cykelsemester i Gästrikland och Uppland.

Men vad är då orsaken till detta "sneglande"? Förmodligen är det delvis lite fåfänga, jag vill helt enkelt ha något "sportigare" och mer "professionellt" men det är inte hela sanningen förstås.
Det jag är ute efter är en cykel som kombinerar de fördelar som hybriden har med de som finns hos en landsvägscykel, inte minst en design och ett lättare material som gör det lättare att nå högre hastigheter. 

Jag är inte snabb, det måste jag medge. Mina snitthastigheter är låga, mycket låga till och med om man jämför med bättre utrustade och mer vältränade cyklister.  Ändå har jag blivit bättre och starkare på vägarna med tiden. Med hybriden har jag successivt blivit snabbare och mer teknisk.
Jag använder växlarna på ett mer taktiskt sätt och har insett hur viktig sittpositionen är. Dock är det svårt att hålla tyngdpunkten på cykeln där jag vill ha den, alltså vid styret, något som nör det fungerar får en klart märkbar effekt på min framfart när det fungerar som jag vill att det ska. Men på hybriden sitter man i stort sett upprätt, så tyngdpunkten kan inte koncentreras så lätt på styret, vilket skulle underlätta högre hastigheter.  Och en cyklist som sitter upprätt blir lätt ett hinder för sig själv när det blåser motvind och det gör det inte alltför sällan tyvärr....

En lösning vore att skaffa en gravelbike, som kombinerar designen och det lättare materialet hos en landsvägscykel med däck och hjul hos en hybrid eller mountainbike.  Bockstyret och sadeln placering gör det lättare att förskjuta tyngdpunkten framåt och vindmotståndet blir mindre.

Igår provcyklade jag en 20-växlad gravelbike från Masi, gjord i slitstarkslitstarkt men lätt rostfritt stål. Den  kändes mycket lovande, även på mycket korta sträckor kändes det att det gick att få mer energi till cykeln med en mindre ansträngning. Kanske vore den något?  Priset var bra, nedsatt rejält vid en utförsäljning, men några impulsköp blir  det inte fråga om. Jag fortsätter att kolla upp och inte minst drömma om "den stora närvaron" ute på vägarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik