Otur som ger betänketid...

Den senaste veckan var det Nog snubblande när att jag hade köpt en ny cykel, en Masi Special CX comp 2015, en vacker silverfärgad skapelse, delvis av stål. Jag är svag för design och för ting med italienskt ursprung. Både och i detta fall. Dock hade jag svårt att hitta uppgifter om cykeln som kunde vara av intresse, uppgifter om vikt, recensioner etc. Jag frågade några kollegor, med större erfarenhet, men de kunde inte få fram så mycket mer än de fakta jag redan kände till.

När jag sedan på eftermiddagen begav mig till butiken där den fanns var den förstås såld. En viss besvikelse infann sig, eftersom jag haft vissa förväntningar på att priset hade kunnat sänkas än mer med tanke på att stället håller på med en total utförsäljning till följd av flytt. Dessutom hade hybriden dessförinnan drabbats av punktering. Jag hade därför heller inte kunnatvsnabbt ta mig till den butik där jag tänkt köpa en ny cykel jacka,  eftersom den ligger på andra sidan staden.

På väg från butiken svepte plötsligt något förbi mig på höger sida....Det var cykeln jag kanske hade köpt annars med en "käck" yngling bakom styret. Irritation....😉😠😁

Nu gjorde det väl kanske inte så mycket. Köpplanerna var nog varken så allvarliga eller genomtänkta egentligen och den gravel bike jag söker ska vara betydligt lättare än den stålkonstruktion jag känt mig frestad av. Den var, vad jag kunde bedöma genom att göra en egen uppskattning, ungefär som hybriden, kanske något tyngre.

Nu skjuter jag sannolikt upp inflrskaffandet av en gravel bike till i vår om inget erbjudande "för bra för att stå emot" skulle dyka upp. Hybriden har hittills funkat bra i de sammanhang jag använt den att den gott kan användas på det sättet ett tag till. Tanken är dock att med tiden anpassa den så att den kan bära med sig rejält med packning för långfärder runt om i landet. Jag leker med tanken på att någon gång vända styret västerut för att försöka nå Västkusten och Göteborg.

Det är för turerna i högt tempo och på olika vägtyper i närområdet som en gravel eller möjligen CX skulle hitta sin plats. Nu får jag tid att sätta mig in mera innan jag gör mitt val.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik