Cykla till jobbet

Vardagsmotion är guld värt! Det är inte alla dagar det finns tid för längre turer och då gäller det att ta vara på andra tillfällen.

Jag arbetar som gymnasielärare på en skola i centrala Västerås, ca 2,5 km hemifrån den närmaste vägen. Jag brukar dock dubbla den sträckan för att få röra mig mer och få tillfälle att sätta mig en liten stund på ett morgonöppet café med en espresso. Några minuters stillhet innan dagen börjar på allvar.

Det har sina sidor att ta sig genom stan om man vill hålla tempo. Trafik, vägarbeten, övergångar och annat kan bidra till att hålla tempot tillbaka.
Det finns dock några sträckor, som Bangatan, nära mitt hem, där det går att komma upp i fart under åtminstone en kilometer.

Jag har blivit försiktigare. För två år sedan råkade jag ut för en olycka i vilken jag bröt armen. Det skedde i samband med en krock med en anna cyklist vid en hushörna där vi kom från varsitt håll. Den andra cyklisten klarade sig dock utan blessyrer som tur var.

Ändå är det frestande ibland att accelerera men det gäller att ha god koll på vad som händer omkring en. Utfarter från parkeringar, sidogator och medtrafikanter som gör oväntade eller olämpliga manövrer är sådant som dyker upp när helst man inte anar det. Att cykla ostörd på landet är dock att föredra framför stöket i stan.

  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik