In to the woods!

Igår gjorde jag det som förmodligen är årets sista riktiga långtur, för mig definierat som en som är minst 100 km. Det är på distanserna jag har min styrka. Jag är relativt långsam men beslutsam och envis när jag väl gett mig ut på vägarna.

Idag kändes det i kroppen att övningarna från gårdagen satt sina spår. Någon längre tur var inte att tänka på men jag ville ut ändå i morse. Det blev en kortare sträcka på skogsstigar,  något jag varit nyfiken på men inte tidigare på allvar prövat.  Min cykel, en hybrid, Marin DS3 San Rafael, är som andra av sitt slag, inte gjord för några extremer, utan för det som är mittemellan. Grusvägar går bra eller till och med utmörkt många gånger. Skogsstigar, om de inte är för tekniskt krävande, borde också fungera. Att cykeln är utrustad med en hydraulisk dämpgaffel, precis som mountainbikes, är något jag dragit stor nytta av nör jag cyklat på grusvägar. I skogen borde det också vara till god hjälp.

Jag testade att cykla i ett skogsområde i Hökåsen utanför Västerås. Det gick bra. Kunde tryggt ta mig fram över barrtäckta stigar,  rötter och stenar men oroade mig lite för att "tippa över" framhjulet när jag bromsade i en brant nedförsbacke. Det var också lätt att känna att allt hade förmodligen gått smidigare och snabbare med bredare däck. Hybriden är som sagt ett mellanting.

Den stora vinsten med turen var dock att jag insåg att jag utan vidare skulle kunna åka ett par kvällar i veckan på detta sätt och få hyfsad motion utan att jag skulle behöva göra tidskrävande långturer, som det ges mest utrymme för under sommarens ledighet och  på helger på våren och hösten. Skogsturer kräver sitt av såväl fysisk ansträngning som koncentration på terrängen och omgivningen, något som borde ge en god övning som jag skulle ha igen i andra sammanhang.

Att hitta rätt stigar blir en uppgift framöver.  Hökåsenskogens slingor och hur de hänger ihop med varandra är något jag tänker undersöka närmare under hösten. Som "seriös" cyklist är jag nybörjare och nybörjarens entusiasm och nyfikenhet är viktiga tillgångar för att utvecklas. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik