Några små insikter och självklarheter...

Det som följer nedan är en lista på några självklarheter och små insikter (som väl säkert är självklara för många andra, mer erfarna) om vad som kan behövas för en lyckad tur:

1. Håll cykeln i trim

Pumpa däcken, smörj kedjan, se till att växlar och broms fungerar som de ska.

2. En sund själ i en sund kropp

God nattsömn, bra kostvanor, inte minst att äta en rejäl frukost om du ger dig av på morgonen. När jag sovit illa blir min motivation och envishet på vägarna en skugga av vad de annars brukar vara, självförtroendet sjunker och därmed prestandan.

4Värm upp!

Börja försiktigt för att få kroppen att vänja sig vid ansträngningen. Den första kvarten-halvtimman är ofta annars trist och trög. Det brukar vända inte minst när andningen kommit igång och förmår syresätta blodet tillräckligt.

5. Sitt rätt!

Även om man som jag har en cykel med en i stort sett upprätt sittställning,  försök att lägga tyngdpunkten i så hög grad som möjligt på styret. Det hjälper dig att kanalisera energin i cykelns körriktning. 

6. Klä dig rätt!

Detta är en insikt som jag höll ifrån mig ett bra tag. I början envisades jag med att cykla i vanliga fritidskläder, munkjackor, huvtröjor och olika typer av friluftsbyxor. Det fungerade förstås hyfsat men jag märkte också att jag satt illa och att luftmotståndet blev onödigt stort. Att klä sig så att man minimerar dessa problem kan alltså vara till god hjälp. Jag cyklar numera i cykelkläder,  jacka, byxor och handskar, eftersom jag tidigare lätt tappade känseln i händerna under en längre tur. Handskarna hjälper inte till 100% men är till viss nytta ändå.

7. Vatten!

Glöm inte bort att dricka! Jag har nyligen insett det självklara, att ha minst en vattenflaska tillgänglig är nödvändigt. Yrsel, huvudvärk och obehag vill man undvika.

8. Ha individuella mål

Fundera över vilket mål din tur har. Slå personligt rekord? Ta dig till en bestämd plats? Koppla  av?
Olika turer har syften som skiljer sig åt. Ofta inrymmer de förstås flera eller alla de ovanstående.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik