Dubbdäckstider

Den här morgonen kunde man ana vintern i luften. Temperaturen var under 0, himlen klar, luften hög och kallfriskt krispig. Marken var frostig och  vägarna glansiga av is.

I fredags fick jag oväntat dyka in på verkstaden igen efter att en del av servicen i veckan innan kanske hade missat något. Allt fixades dock till det bästa och dessutom bytte jag framdäck till ett med dubbar. Det kan behövas nu.

Känslan är lite annan när man tar sig fram. De små metallpiggarna knattrar lätt mot asfalten och kanske går det lite trögare, men antagligen är jag med trygg nu för halkan.

På väg till jobbet är jag klädd i en tjock vinterrock och inser att jag skulle behöva en tunnare skaljacka om jag ska kunna cykla varmt de där rimfrostdagarna jag ny börjat drömma om och se fram emot.
I och för sig funkar säkert höstklädseln ett tag till. Man får utan problem på sig både en polotröja och en i fleece under den och farten gör resten.

Tiden går fort och är välfylld men förhoppningsvis ska det bli tid för nån mer rejäl  tur nu på senhösten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik