Mot Torsby och Malung på en Rex? Varför inte?

Idag är det trettondagen. Julen håller på att ta slut och nyåret är redan passerat med  nästan en vecka. Tankarna börjar att orientera sig framåt, mot våren och sommaren, även om dessa ännu känns rätt avlägsna.  Ute skiner solen men temperaturen ligger en bit under nollstrecket.

Idag upptäckte jag att bakhjulet på crosshybriden hade drabbats av punktering. Det var inte oväntat eftersom däcket hunnit bli ordentligt slitet efter att ha tjänat väl i hundratals räknade och oräknade mil sedan förra våren.  Det blir helt enkelt dags att byta ut däcket så snart som möjligt, viket blir första steget i en rad serviceåtgärder jag måste göra under den tid som kommer. Kedja och kedjekassett måste också bytas ut, även om det inte är riktigt lika brådskande.

Under tiden börjar planerna inför sommaren ta form. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så tänker jag vänds styret mot väster i år. Tanken är att först ta mig till Karlstad via Kopparberg, Hällefors och Filipstad. Hittills har detta varit det enda som är säkert. Och från Karlstad då?

En tanke som dykt upp är att dra vidare norrut mot Torsby längs Fryken, vilket säkert kan bjuda på en del vackra scenerier på vägen, även om det säkerligen är en hel del skog som skymmer sikten.
Från Torsby skulle tillbakavägen kunna gå via västra delen av Dalarna, först Malung och därefter Mora och söderut mot Västmanland. Dock tycker jag att det hittills varit lite oklart vilka vägar som man lättast tar sig från Torsby mot Malung om man vill hitta cykelvänliga vägar. Det återstår att ta reda på.

Sen kommer det till frågan vilken cykel som är lämplig. Det behövs en hel del packning på vägen, så det är en viktig aspekt av det hela. Jag har en gammal Rex Trekking Sport 24 stående, som jag slutade att använda när växlarna blev instabila och svåra at använda.  En reparation/service skulle kosta en hel del. Dock är jag osäker på hur mycket som skulle behöva åtgärdas för att få den i cykelbart  skick, något jag borde undersöka under våren. När jag slutade använda den kändes det inte lönt att satsa på den, så det blev en annan cykel som fick komma till användning istället. Men något avhöll mig ändå från att göra mig av med Rexen, som jag cyklat långfärder med tidigare såväl i Dalarna, på Öland och genom Västmanland och Uppland, även om det är en del år sedan nu.

Rexen är det närmaste en touring bike jag haft. Den har alla fördelar en sådan bör ha, stabilitet, komfortabel och det är en stålfåle som dessutom går att klövja med de cykelväskor jag har tillgång till redan nu. Det är ingen tempocykel, alltså den är knappast gjord för att slå hastighetsrekord, men man tar sig fram på den bekvämt om än kanske något sävligt. 24 växlar, stålram och pakethållare, det borde fungera utmärkt. Cykelns nuvarande skick är dock avgörande. Hur mycket kommer en service att gå på? Är det ekonomiskt försvarbart att satsa på?  Om en upprustning av hojen är billigare eller obetydligt dyrare än att skaffa vettiga lastmöjligheter till crosshybriden eller till den gravelbike jag planerar att köpa under våren, så är det att föredra. Rexen var ju, som jag minns det, en härlig om än något långsamt galopperande järnhäst, men ändå trogen,  pålitlig och rejäl som en ardenner. Förhoppningsvis kommer det att visa sig att de tankar jag prövat i det här inlägget varit någorlunda kloka...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genom Upplands grusvägsrike och den långa marschen hem

Som ett besök vid övre Tunguska

Genom skogarna vid Gäddeholm - som att cykla genom musik